
Erasmus+ najveći je program Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport. U njegovu okviru nalazi se i Ključna aktivnost 1 (KA1) namijenjena usavršavanju zaposlenika škola.
S velikim zadovoljstvom smo dočekali odluku AMPEU (Agencija za mobilnosti i programe EU) o dodjeli financijske potpore za projektne prijedloge jer se drugi put zaredom među odabranim projektnim prijedlozima našao i onaj naše škole, za koji je škola ostvarila pravo na financijsku potporu u iznosu od 38.474,00 EUR. Projekt je trebao započeti u rujnu 2020. godine, no zbog situacije s pandemijom korona virusa, u njegovu realizaciju krenuli smo 2021. godine.

U projekt su uključeni: pedagoginja Ivana Gašparac, učiteljice razredne nastave Sanda Lukenda i Mirna Lišnić, učiteljica matematike Sandra Štiks, učiteljica hrvatskog jezika Zorica Jukić, učiteljice engleskog jezika Tamara Glavaš i Lidija Grganić, učitelj likovne kulture Mario Pleša, učiteljica glazbene kulture Tihana Bučanac, učiteljica geografije Danijela Kemper-Papp, učiteljica prirode, biologije I kemije Biljana Pavić, vjeroučiteljica Ana Pezer te ravnatelj Vedran Čerina, ujedno i koordinator projekta. Sudionici će kroz seminare u Španjolskoj, Norveškoj, Italiji, Njemačkoj i Irskoj steći kompetencije i znanja potrebne za ostvarivanje projektnih ciljeva, koja će primijeniti u nastavi u direktnom radu s učenicima, širiti ostalim kolegama u školi, srodnim ustanovama te se povezati s školama i kolegama iz EU.
Veselimo se novim izazovima!
Ciljevi projekta:
Pratiti suvremeni pristup učenju i podučavanju, koji se temelji na aktivnom učenju.
Poboljšanje ključnih kompetencija i vještina nastavnika i učenika. Učitelji na ovaj način preuzimanju odgovornost za osobni i profesionalni razvoj, prateći nove metodološke pristupe poučavanju i sustavno promišljajući o mogućnostima njihove primjene u nastavi, razvijajući kritičko mišljenje i kulturu suradnje. Cilj novih metoda poučavanja je omogućavanje aktivnog učenja koja kod učenika razvijaju kritičko razmišljanje, kreativnost, vještine rješavanja problema, učinkovitu komunikacije i suradnju.
Poboljšanje upravljačkih kompetencija razvojem školske kulture koja njeguje mentorske odnose u svrhu poboljšanja kvalitete ustanove.
Seminar “Active art : Understanding and Enjoying Art in the Classroom and Beyond”
Naši učitelji Tihana Bučanac i Mario Pleša, su u sklopu projekta ‘Škola koja uči’, sudjelovali na tečaju ‘Active art : Understanding and Enjoying Art in the Classroom and Beyond’. U nastavku možete pročitati njihov dnevnik aktivnosti. Tečaj ‘Active art : Understanding and Enjoying Art in the Classroom and Beyond’ o umjetnosti i kako ju uvrstiti u nastavu trajao je od 4. listopada do 9. listopada 2021.godine.
1. dan:
Dolazak u Barcelonu oko 22:30, pronalazak smještaja i odmor.
2. dan:
U ponedjeljak u 10 ujutro započeo je tečaj u organizaciji Europassa, koji je vodila Marta Mandolini koja je kratko predstavila njihovu organizaciju, ovaj tečaj, te kako ćemo i što po danima raditi.
Počeli smo s predstavljanjem sudionika (nas 9) te predstavljanjem svojih gradova , zemalja i škola iz kojih dolazimo (Slovačka, Grčka, Portugal, Latvija, Hrvatska) što se nakon kratke pauze i nastavilo.
U posljednjem dijelu današnjeg radnog dana predavačica nas je uvela u početke tzv. ‘Art terapije’ – predavanje: Foundation in art psychology područja u psihologiji koje koristi umjetnost na razne načine pomoći pacijentima, ili samo kao tehnike opuštanja i koncentracije.
Predavanja i upoznavanje su trajali do 14:30, kad smo krenuli u obilazak grada Barcelone.
3. dan:
U jutarnjim predavanjima smo nastavili s utemeljenjem Art terapije (Foundation in art therapy), te je slijedilo predavanje: ‘Art and health’ u kojemu smo učili razliku art terapije i art as therapy – pojma izliječenja uz pomoć umjetnosti.
Pogledali smo zanimljiva djela neočekivanih slikara i umjetnika (Art brut), što su zapravo psihički bolesnici na liječenju ili djeca na terapijama, te samouki slikari.
Nakon pauze slijedila je praktična aktivnost (Intuitive drawing) – inclusive work – svi su uključeni, makar nacrtali ili povukli samo jednu liniju. Kasnije se više tih papira ‘udružilo’ pa smo na osnovu nacrtanog smislili naziv i priču o radovima – grupni rad.
U poslijepodnevnim satima razgledali smo dalje Barcelonu i rana Gaudijeva djela, te dio grada – Gracia.
4. dan:
U prijepodnevnim satima voditeljica je održala predavanje o umjetnosti i emocijama (Emotions and colors in and out of the classroom) gdje smo istraživali o umjetnicima i na koji način koriste boju, te koja se boja povezuje s čim u psihologiji. Nakon pauze imali smo meditaciju opuštanja i ‘čišćenja uma’ pomoću zamišljanja nama ugodnih boja, te tzv. ‘tuširanja bojama’.
Praktična aktivnost uključivala je prikazati vodu ili kapljice, štogod nas opušta te tako koristiti tehniku vodenih boja.
Poslijepodnevni sati su opet provedeni u razgledu grada, obilasku parkova i nekih istaknutih lokacija.
5. dan:
Prijepodnevni sati su provedeni u predavanjima o umjetnosti i povezanosti s prirodom (Art and nature), te nakon uvodnih predavanja uputili smo se u park ruža fotografirati prirodu, praktični zadatak je bio naći i uslikati zanimljivi detalj iz prirode, parka, zelenila…
Drugi praktični zadatak je bio izraditi nešto u parku od prirodnih materijala koje tamo nađemo (tipa mandala, gnijezdo itd.)
U poslijepodnevnim satima organizirano smo posjetili Picassov muzej.
6.dan:
U petak na početku tečaja smo razgovarali o lokalnim umjetnostima, te je svatko predstavio umjetnika iz svog kraja te nešto novo ili neobično iz umjetnosti što radi.
Zatim je slijedila skulptura (3D art – creative sculpture to shape past, present and future). Od ponedjeljka smo skupljali razne objekte, smeće, papirnate čaše, folije, maske i od toga smo izrađivali skulpturu kojoj smo dali ime.
Kasnije smo razgovarali o učenicima s posebnim potrebama te na koji način im približiti umjetnost i kako raditi s njima (svatko je poseban i drugačiji).
Poslije pauze je bilo rezervirano za certifikate i naše osvrte o samom tečaju.
7.dan:
Sedmi dan smo imali razgled grada i njegovih raznih lokacija turističkim autobusom, između ostaloga posjetili smo i muzej umjetnika Joan Miro – a, park Guell, stari grad Barcelona, luku, Port vell…
8.dan:
Osmi dan tj. nedjelju smo proveli na putu natrag za Osijek. Letjeli smo do Budimpešte, te smo od tamo išli osobnim automobilom kući u Osijek gdje smo stigli kasno, u večernjim satima.



Erasmus+ tečaj “The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schools” (Firenca)
U sklopu projekta Erasmus+ učiteljice Biljana Pavić i Lidija Grganović su od 25. do 30. travnja 2022. godine. (ponedjeljak – petak ) sudjelovale na tečaju/edukaciji u Firenci u trajanju od 30 sati.
Na seminaru ‘The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schools’ u organizaciji EUROPASS Teacher Academy, Firenca, Italija, sudjelovali su polaznici iz Mađarske, Rumunjske, Španjolske, Njemačke, Danske i Hrvatske. Predavačica na tečaju je bila Sheila Corwin koja ima magisterij iz TESOL-a na Monterey institutu za međunarodne studije u Kaliforniji te doktorat iz obrazovne pedagogije.
Nakon nekoliko vježbi upoznavanja voditeljica tečaja nas je upoznala s planom i programom rada za narednih 5 dana. Održala je uvodno predavanje o 4 vještine: kreativnost, kritičko mišljenje, komunikacija i suradnja u školama. Navela je što različiti stručnjaci misle o ove četiri vještine te kako se uklapaju u školu 21. stoljeća. Također je održala dio predavanja o ulozi učitelja u nastavi 21. stoljeća koja u potpunosti učenika stavlja u sam fokus obrazovanja. Predavačica je odredila redoslijed predstavljanja sudionika tečaja, njihovih škola i obrazovnih sustava zemalja iz kojih dolaze.
U utorak je tečaj trajao od 9:00 do 14:00. Tijekom predavanja radioničkog tipa smo više saznali o načinima i vrstama komunikacije i suradnje unutar škole te smo raspravljali kako promicati različite kanale komunikacje kroz suradnički rad i aktivnosti izgradnje socijalne i emocionalne inteligencije. Tijekom predavanja smo predstavile našu školu, naš rad, grad i županiju ostalim sudionicama. U poslijepodnevnim satima smo imali organizirani obilazak grada s ostalim sudionicama i turističkim vodičem.
U srijedu je tečaj trajao od 9:00 do 14:00. Kroz predavanja i radionice smo obuhvatili sljedeće teme: što je kreativnost, što ona znači, kako ju poticati i kako ju razvijati. Također smo raspravljali o tome koji su temelji kritičkog mišljenja i kako ga uspješno poticati i razvijati u učionici i među kolegama. Tijekom predavanja je dio sudionika predstavio svoje škole i obrazovne sustave. U poslijepodnevnim satima smo obišle neke od znamenitosti Firence u samom centru grada.
U četvrtak u prijepodnevnim satima smo posjetile vrtove Boboli. Predavanja su trajala od 14:00 do 18:00. Uvodni dio predavanja se odnosio na kritičko mišljenje odnosno načine rješavanja različitih problema. Tijekom radionice su predstavljeni različiti načini rada u paru te u skupinama.Također smo upoznati s različitim aktivnostima koje potiču kritičko mišljenje kod učenika te načine implementacije četiri vještine u nastavi. Tijekom predavanja je dio sudionika predstavio svoje škole i obrazovne sustave.
U petak je tečaj je trajao od 9:00 do 14:00. Posljednji dan tečaja je obilježio rad u paru i u skupinama. Provodili smo aktivnosti koje potiču dobru komunikaciju i kreativnost te smo raspravljali o zamkama koje treba izbjegavati u primjeni 4 vještine. Dio sudionika je predstavio svoje škole i obrazovne sustave. Na kraju tečaja smo ispunili evaluacijske upitnike te smo dobili potvrde o sudjelovanju na tečaju.
Cilj ovog tečaja je pružiti učiteljima znanje te potaknuti njihovo samopouzdanje za uključivanje kreativnosti, kritičkog mišljenja, komunikacije i suradnje u njihove kurikulume i školsko okruženje. Sudionici su stekli bolje razumijevanje kako poticati povjerenje, otvorenost uma i sigurno okruženje u kojem se ove četiri vještine mogu razvijati. Sudionici su također iskoristili vlastitu sposobnost stvaranja, kritičkog razmišljanja, učinkovite komunikacije i dobre suradnje s drugima. Tijekom tečaja smo imali priliku razmijeniti iskustva s ostalim sudionicima tečaja te naučiti kako funkcioniraju različiti obrazovni sustavi unutar Europske Unije.
Erasmus KA1 Barcelona 2. – 7. svibnja 2022.
“Integrating creativity and innovation into teaching”
U sklopu projekta Erasmus+ “Škola koja uči” pedagoginja Ivana Gašparac i učiteljica Mirna Lišnić su od 2. do 7. svibnja 2022. sudjelovale na seminaru u Barceloni, na temu “Integrating creativity and innovation into teaching”.
Aktivnosti koje su se realizirale tijekom boravka su:
PONEDJELJAK 2. 5. od 9:30 do 14:30
- Upoznavanje i predstavljanje voditeljice (Sonia Sola Gill) i polaznika
- Prezentacije polaznika i aktivnosti probijanja leda
- SWOT analiza za učitelje (snage, slabosti, prilike, prijetnje)
U poslijepodnevnim satima išle su u obilazak katedrale Sagrada Familia (arhitekta Antonija Gaudija) i grada.
UTORAK 3.5. od 9:30 do 14:30
- Podučavanje nastavnih predmeta i vještina kroz tradicionalne umjetnosti
- Slikanje (Intuitivno slikanje i IKT alati)
- Praktične aktivnosti (radionica)
U poslijepodnevnim satima išle su u obilazak parka Güell (arhitekta Antonija Gaudija) i grada.
SRIJEDA 4.5. od 9:30 do 14:30
- Nastava kroz tehnologiju umjetnosti
- Dijeljenje na društvenim mrežama (Instagram, Pinterest, YouTube…)
- Posjet Parc del Laberinto d`Horta s aktivnostima: Mindfulness fotografija, umjetnost i dobrobiti (ovih aktivnosti)
U poslijepodnevnim satima posjetile su Muzej Picasso i Gotičku četvrt (Barri Gòtic) koja obuhvaća uske srednjovjekovne ulice i srednjovjekovnu Katedralu Svetog Križa.
ČETVRTAK 5.5. od 14:30 do 19:30
- Poučavanje i učenje iz umjetnosti i IKT alata
- Plickers i druge aplikacije
- Integracija svih naučenih tehnika i osmišljavanje vlastitog kreativnog projekta – rad u timu (Podcast o Barceloni)
U prijepodnevnim satima posjetile su kuću Casa Batlló (koju je osmislio arhitekt Antoni Gaudi).
PETAK 6.5. od 14:30 do 19:30
- Prezentacija naših kreativnih projekata i vještina (Podcast o Barceloni)
- Dizajnersko razmišljanje: okvir za inovacije
- Pregled stečenih sposobnosti, povratne informacije i potvrde o pohađanju kursa
U prijepodnevnim satima posjetile su Parc De La Ciutadella gdje se nalazi zoološki vrt, katalonski parlament, a u toj zgradi je i Museu d`Art Modern…, a nakon parka posjetile su i WADA`s trijumfalni luk (izgrađen kao ulaz na Svjetsku izložbu 1888. arhitekta Josepa Vilaseca)
SUBOTA 7.5.
Tijekom dana penjale su se na brdo Montjuïc gdje su razgledale Castell de Montjuïc, a zatim se spustile u grad u Gotičku četvrt.
Povratak je bio u nedjelju 8.5.2022. u poslijepodnevnim satima zrakoplovom za Zagreb gdje smo stigli u večernjim satima, a zatim su osobnim automobilom iz Zagreba išle za Osijek.
Tijekom boravka razmjenjivale su iskustva s polaznicima kursa i surađivale s njima na različitim zadatcima. Upoznale su katalonsku kulturu i arhitekturu. Iskustva su odlična i planiraju sudjelovati i u sljedećem Erasmus projektu.
Erasmus+ tečaj KA1 – “Flipped Classroom”
Dublin, 2022.
U sklopu projekta Erasmus+ učiteljice Danijela Kemper Papp i s. Vianea Ana Pezer sudjelovale su u Dublinu od 9. do 14. svibnja 2022. na tečaju “Flipped Classroom” (Obrnuta učionica). Tečaj je bio odlična prilika za profesionalni razvoj, osobni napredak, ali i kao potvrda kvalitete našeg dosadašnjeg rada.
Cilj tečaja je bio osuvremeniti nastavu te razvijati nastavu koja će biti usmjerena na razvoj učeničkih kompetencija poput kreativnosti, kritičkog razmišljanja i rješavanja problema. Zajedno s ostalim polaznicima tečaja iz Grčke, Poljske, Češke, Estonije, Finske i Španjolske naše su učiteljice stekle bolje znanje o tome što je to Flipped Classroom, o načinima implementiranja u svakodnevni nastavni rad, digitalnim alatima te o dobrobitima koje nove metode donose u radu.
Seminar ‘DRAMA IN EDUCATION – Using drama as a toll in teaching and learning’
U sklopu projekta Erasmus+ učiteljice Sanda Lukenda i Zorica Jukić su od 21. do 26. svibnja 2022. (subota-četvrtak) sudjelovale na tečaju/edukaciji u Limassolu, Cipar u trajanju od 30 sati.
Tečaj je proveden u organizaciji F.G.G. EDUCULTURE Center of Education, a sudjelovali su polaznici iz Poljske, Češke i Hrvatske.
Tečaj je pomogao sudionicima razumjeti dramske konvencije i mogućnosti drame u nastavi koja omogućava kreativnost, razvija kritičko mišljenje i sl. Ispitivali smo ideje za uspješnu implementaciju drame u kurikulum nastavnih predmeta, kako poboljšati uporabu inovativnih pedagoških pristupa te kako povećati samopouzdanje u komunikaciji na engleskom jeziku te osnažiti međukulturalnu svijest.
Tijekom 6 dana imali smo priliku razmijeniti iskustva poučavanja u različitim školskim sustavima, razgovarati o motivaciji učenika i naučiti nove metode koje se odnose na uporabu drame u nastavi.
Izuzetno vrijedno iskustvo u ovom profesionalnom usavršavanju bilo je interaktivno poučavanje u interkulturalnom okruženju i druženje tijekom izvanučioničkih aktivnosti jer smo istraživali kulturne znamenitosti, povijesna mjesta Limassola poput povijesne jezgre grada, Tvrđave. Posjetili smo Carob Mill Museum; Medieval Castle and Museum te Theatre Museum. U okolici grada obilazili smo Medieval Castle of Kolossi i Archaeological site of Kourion.

Seminar “CLIL in Secondary school: Practical Activities for All Teachers”
Tečaj “CLIL in Secondary school: Practical Activities for All Teachers” trajao je od 5. do 10. rujna 2022. u La Laguni, Tenerife, Španjolska. Tečaj je vodila Petra Mundy, a organiziran je od strane Europass Teacher Academy. Sudionicu su bili iz Slovačke (4), Hrvatske (2) Italije (3), Belgije (1).
Na tečaju smo kroz individualni rad, parove, grupni odnosno timski rad i raspravu, upoznali kako CLIL promiče interdisciplinarno učenje pomoću četiriju vještina (čitanje, pisanje, slušanje i govor). Naučili smo kako odabrati odgovarajući i već pripremljeni sadržaj za učenike na stranom jeziku, kako samostalno stvarati nove sadržaje za nastavu, te kako se koristiti autentičnim materijalima iz stvarnog svijeta izvornih govornika. Kao polaznici tečaja naučili smo kako uskladiti znanje sadržaja i jezika, te prilagoditi svoje aktivnosti prema sposobnostima i potrebama učenika.
Slobodno vrijeme proveli smo u upoznavanju kulture, povijesnih i prirodnih znamenitosti područja otoka.
Seminar “Project Based Learning in the Classroom”, Island
Tečaj “Project Based Learning in the Classroom” trajao je od 6. do 12. studenoga 2022. godine u Reykjaviku na njihovom sveučilištu (University of Iceland, Stakkahliđ, 105 Reykjavik, Island). Tečaj su vodile Kristin Einarsdottir i Sarah Jane Anthony u organizaciji “Smart teacher play more” i “Europass Teacher Academy”. Sudionici su bili iz sedamnaest europskih zemalja: Hrvatske, Finske, Slovenije, Španjolske, Grčke, Italije, Rumunjske, Srbije, Austrije, Njemačke, Mađarske, Estonije, Latvije, Poljske, Australije, Francuske i Islanda.
Na tečaju smo imale priliku razmijeniti iskustva poučavanja u različitim školskim ustanovama, razgovarati o motivaciji učenika i naučiti nove metode koje se odnose na uporabu kreativnih pristupa poučavanja u nastavi. Poseban naglasak bio je na samom procesu planiranja projektnog učenja i poučavanja, kao i na vrednovanju istog. Predavanja i radionice smo imale svaki dan od 8:30 do 13:00, nakon čega smo imale pauzu za ručak te organizirani obilazak prirodnih znamenitosti Islanda, kao i upoznavanje kulturnih i povijesnih znamenitosti.
Seminar “Leadership and management in schools”, Firenza
U sklopu Erasmus+ projekta ‘Škola koja uči’ ravnatelj Vedran Čerina je od 12. do 17. prosinca 2022. sudjelovao na seminaru Leadership and management in schools, u Firenzi.
Neke od tema bile su motivacija – teorija očekivanja i različiti načini kako motivirati različite tipove osoba i kako potaknuti učitelje da pristupe nastavnom procesu kroz poticanje znatiželje i postavljanja postignuća umjesto davanja zadataka. Sudionici su naučili o konceptu edutainmenta i nekim načinima na koje se može uklopiti u učionicu kao što su učenje temeljeno na igrama, pripovijedanje priča, proširena i virtualna stvarnost. Naučili su kako promovirati kulturu učenja na pogreškama i kako pružiti konstruktivnu povratnu informaciju.
Zatim su naučili o razlikama između vođenja i upravljanja te različitim vrstama stilova vođenja, a fokusirali su se na ponašanje – kako prilagoditi podržavajuće i smjerno ponašanje ovisno o razvoju ili razini vještina sljedbenika (od pristupa usmjeravanju, podučavanju, podržavanju ili delegiranju). Zatim na transformacijski pristup ili pristup rasta gdje je fokus na odnosu između vođenih i vođa, u kojem vođe potiču promjenu kod vođenih. Povjerenje i vizija su ključni dijelovi, uz dugoročno planiranje i strpljenje. Naučili su o liderskom tornju, kako razviti viziju, povjerenje, odnos i komunikaciju (i formalnu i neformalnu).
Važne teme su bile i upravljanje sukobima te upravljanje vremenom. Sudionici su naučili više o prirodi sukoba, različitim vrstama sukoba, nekim prilikama koje iz njih proizlaze i kako ih posredovati. Zatim o tehnikama emocionalne inteligencije, samosvijesti, aktivnog slušanja i mindfulnessa. Upoznali su se s teorijom ultradijanskog ritma izvedbe i nekim alatima za učinkovitije upravljanje vremenom, uz postavljanje prioriteta, ciljeva i delegiranje, konkretno Eisenhowerovu matricu odlučivanja, te različite modele upravljanja rizicima.
